18 вересня 2021 р.

Тютюнові компанії до першого вересня готові!

29.08.16

Пункти продажу, які мають викладку з сигаретами сприймаються дітьми як реклама тютюну та запрошення почати курити. Про це свідчать результати дослідження, проведеного Київським міжнародним інститутом соціології на замовлення Центру  демократії та верховенства права серед дітей молодших класів 7-10 років.

Днями розпочинається новий навчальний рік, а київські школи щільно оточені кіосками з тютюновими виробами, як «тютюновими тенетами», в які потрапляють діти. Яскраві бокси та видиме розміщення сигарет у вітринах пунктів продажу приваблюють їх та спонукають спробувати. Проаналізувавши спеціальну викладку тютюнових пачок у вітринах, борці з курінням стверджують, що пачки навмисно розташовані на рівні очей дітей та межують із солодощами. Тютюнові компанії спритно обходять закон про повну заборону реклами сигарет. І тільки заборона викладки сигарет може змінити ситуацію та вберегти дітей від згубного впливу тютюну.

Напередодні початку навчального року проблема нараженості дітей на викладку тютюнових пачок в місцях їхнього продажу набула особливого значення. По дорозі до навчальних закладів діти продовжуватимуть бачити, по суті, нав’язливу рекламу сигарет у вітринах магазинів та кіосків. До того ж тютюнові компанії змінюють яскраві кольорові зображення майже щодватижні для того, аби люди, зокрема діти, не звикали до картинки, а постійно звертали увагу на яскраві сигаретні вітрини.

ГО “Центр демократії та верховенства права”, яка координує проект “Київ без тютюнового диму” звернулась до Київського міжнародного інституту соціології з метою провести фокус-групові дискусії з дітьми 1-2 класів (7-8 років) і 3-4 класів (9-10 років) та з’ясувати взаємозв’язок між викладкою пачок сигарет в місцях їхнього продажу та її впливом на дітей. Соціологи досліджували, як діти ставляться до куріння вцілому і як вони сприймають викладку сигарет, що на сьогодні стала агресивним інструментом із просування сигаретних брендів у пунктах продажу.

Згідно з результатами дослідження, серед основних причин, що спонукають людей почати курити, діти назвали привабливу рекламу, яка “заманює”, змушує спробувати. Д, 7-8“Вони заманюють людей гарними малюнками, щоб вони купували їх (сигарети)”. Під час спілкування діти також говорили про доступність сигарет:  часто доросла людина чи дитина в магазині купує сигарети замість того товару, який збиралася, саме через те, що сигарети коштують дешевше. Так тютюнова індустрія поповнює лави курців дітьми, які згодом стають залежними від нікотину.

Також дослідження показало, що діти ставлять сигарети і алкоголь в один ряд із іншими товарами, у споживанні яких їх обмежують дорослі: чіпси, сухарики, квас. «Така тенденція може потенційно нівелювати страх перед шкодою куріння і провокувати дитину спробувати сигарети», - йдеться у дослідженні.

Було виявлено, що діти, знаючи про шкоду куріння, все одно  звертають увагу на зовнішній вигляд сигаретних розкладок і на самі сигаретні пачки. Вони є цікавими для них через винахідливі елементи дизайну і яскраві кольори. Найпривабливіші елементи для дітей – це малюнки на упаковках, особливо ті, що зображають квіти, тварин, людей; цікаві шрифти, яскраві кольори, золоті та срібні елементи. Незвичний розмір пачки також може бути елементом, який викликає інтерес.

«У ході дослідження було яскраво помітно, що діти 7-10 років дуже серйозно сприймають попередження на сигаретних пачках. Багато школярів із розпачем говорили про когось із своїх батьків, чи інших родичів, які курять, та про свої марні спроби завадити дорослим курити. Дітям явно не хочеться, щоб із близькою людиною сталося лихо через куріння. А в тому що куріння небезпечне, більшість респондентів 7-10 років впевнені твердо: «...це ж на пачці великими буквами написано, що від куріння помирають!» із здивуванням відповідають малі респонденти на запитання «чому вам здається, що курити шкідливо?». Водночас, така висока довіра надрукованим попередженням не змінює того факту, що декоративні елементи на пачках естетично привабливі для дітей, а ілюміновані викладки в місцях продажу привертають увагу та викликають захоплення», − зауважив Артем Мірошніченко, керівник відділу якісних методів досліджень КМІСу.

Згідно з дослідженням, діти вже з 9-10 років асоціюють різні сигарети з мужністю чи жіночністю, визначають найбільш привабливі для себе. Так, на прохання згрупувати пачки за будь-якими параметрами, молодші діти не пішли далі, ніж розподіл пачок за основними кольорами чи  типами попередження, в той час як діти 9-10 років згрупували пачки за значно більшою кількістю ознак, зокрема розділили їх на умовно більш "жіночні" і "чоловічі" або більш і менш естетично привабливі для себе.

Чинне законодавство забороняє будь-яку рекламу тютюнових виробів. Тютюнові компанії використовують розмитість законодавчого тлумачення термінів, щоб уникнути покарання та нахабно рекламують свій товар у місцях продажу. Викладка стає найбільш потужним інструментом просування тютюнової продукції, а її головною ціллю є діти та підлітки.

Вирішенням цієї проблеми може стати прийняття законопроекту №4030а, зареєстрованого у Верховній Раді 19 липня ц. р. народними депутатами з усіх політичних фракцій. Згідно з його положеннями, викладка сигарет має бути повністю заборонена в місцях продажу. Для того, щоб ознайомитися з наявним асортиментом товару, покупець зможе побачити прайс-лист формату А4 з переліком наявних у продажу сигарет та їх цінами.

«Ми ініціювали законопроект 4030а, аби, з одного боку, позбавити тютюнові компанії можливості агресивної реклами в місцях продажу через викладку сигаретних пачок, з іншого – перекрити лазівки в чинному антитютюновому законодавстві, якими вони користуються через його недосконалість. Приємно, що депутати усіх парламентських фракцій підтримали ідею та підписали проект закону. Переконані, що ця законодавча ініціатива дозволить сприяти тому, щоб люди й надалі продовжували відмовлятися від куріння, а нові просто не починали», − підкреслила Юлія Солоха, координатор проекту «Київ без тютюнового диму» ГО «Центр демократії та верховенства права».

Заборона викладки сигарет діє в багатьох країнах, і це значною мірою вплинуло на зменшення поширеності куріння серед молоді. Так, видиме розміщення сигаретних пачок заборонено у Великобританії, Австралії, Канаді, Норвегії, Фінляндії, Ірландії, Ісландії, Новій Зеландії, Таїланді, Панамі, Кенії, Непалі, Росії, Білорусії.

Ісландія запровадила заборону викладки тютюнових пачок ще у 2001 р. За даними європейського опитування ESPAD, якщо у 1999 р. курили (щонайменше раз на місяць) 28% ісландських підлітків, то в 2011 р. – 10%. У Норвегії після заборони видимого розміщення тютюнових пачок у магазинах у 2010 р. показник куріння зменшився з 19% у 2007 р. до 14% у 2011 р. У Канаді після заборони викладки сигарет рівень куріння серед підлітків 15-19 років знизився з 22% у 2002 р. до 12% у 2011 р.

Оксана Тотовицька, медіа-координатор Українського центру контролю над тютюном ГО “Життя”, зауважила, що відповідно до Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну, Україна зобов'язана ввести заборону на видиме розміщення тютюнових виробів у вітринах магазинів. 

Проти впливу реклами шкідливих товарів на дітей бореться у повсякденному житті Марічка Падалко, ведуча телеканалу 1+1, мати трьох діточок«Я переконана, що мої діти не звернуть увагу на цигарки, бо я їх правильно виховую... Але я так само потребую якоїсь допомоги ззовні, щоб моїм дітям це не так сильно нав’язувалося... Тільки тоді, коли все модне та красиве у дітей нашої країни не буде асоціюватися з цигарками – тоді це буде наша остаточна перемога».

Фото дітей біля кіосків, які можна завантажити з посиланням на Центр демократії та верховенства права тутhttp://www.ex.ua/448821086842

 

Довідка

Якісне дослідження включало 2 фокус-групові дискусії, проведені з київськими дітьми молодшого шкільного віку (учнями 1-2 та 3-4 класів відповідно). Під час відбору дітей для проведення цього дослідження наступні критерії були взяті до уваги: вік, стать, район проживання дитини / розташування школи, де вона навчається.

19 липня 2016 р. 19 народних депутатів зареєстрували у Верховні Раді Законопроект №4030а «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (щодо захисту громадського здоров’я від шкідливого впливу тютюнового диму), який передбачає заборону видимого розміщення пачок сигарет у місцях продажу, визначення терміну «приміщення», збільшення кількості місць на 100% вільних від тютюнового диму, а також збільшення розміру штрафів для фізичних осіб за порушення норм заборони куріння у громадських місцях